Gå til indhold

Hi-Fi Scenen med Pernille Rosendahl

Den danske sanger- og sangskriver Pernille Rosendahl gæstede Hi-Fi Scenen den 23. marts Salon K i København, hvor hun helt eksklusivt præsenterede sit første, endnu unavngivne, soloalbum, fortalte om, hvorfor det har taget hende næsten fire år at færdiggøre albummet, og om hvordan det var at samarbejde med Frank Ocean-mixeren, Jeff Ellis, der også var med på scenen til aftenens event.

Pernille Rosendahl har spillet musik i godt og vel tyve år. Hun har været i en række bandkonstellationer, blandt andet Swan Lee og The Storm, og hun har gennem de seneste mange år været i rampelyset, som en af de mest markante musikere på den danske musikscene. Den seneste tid har den danske sanger- og sangskriver dog trukket sig helt tilbage og ind i en ensom og koncentreret arbejdsboble, hvor hun har arbejdet med sit første soloalbum. Rosendahl har i skabelsesprocessen holdt kortene meget tæt ind til kroppen og ikke engang ladet sin familie lytte til det nye materiale. Denne privathed har sat sine spor i sangene, som er præget af Rosendahls isolerede udgangspunkt for sangskrivningen. Kun co-producer Søren Vestergaard, som Rosendahl har produceret pladen sammen med, har fået lov at være med under hele processen:

”Ingen kender mig bedre end Søren Vestergaard, men der er en del af pladen, der kommer fra et ensomt sted. Det arbejde jeg har lavet de sidste fire år har været grundforskning i sjælens lyse og mørke sider. Det har været et ret personligt projekt. Jeg havde ikke behov for at diskutere eller vise det til nogen. Jeg havde brug for at finde ud af det med mig selv. Min intuition sagde mig, at jeg skulle holde kortene tæt ind til kroppen, indtil jeg var klar til at dele ud af det”, fortæller Rosendahl om tilblivelsen af albummet, som hun beskriver som en plade, der på sin egen måde er popmusik, men som også er inspireret af sangerindens egen fascination af salmer og folkesange og disse sangtraditioners mere enkle form, hvor man som lytter ikke er lovet en forløsning i form af et omkvæd.

Sangskrivningsprocessen og indspilningen har blandt andet fundet sted i Danmark, England og USA, nærmere betegnet Los Angeles, hvor en af de få, der har taget del i processen, normalt residerer. Og det er ikke hvem som helst, men mixeren Jeff Ellis, der mixer for den amerikanske R’n’B-sanger- og sangskriver, Frank Ocean, der er manden bag den i dag nærmest ikoniske plade, ’Channel Orange’. Rosendahl fortæller om hende og Ellis’ første møde, der efter en serie e-mails frem og tilbage, finder sted over Skype:

"Da jeg snakker med ham, er han helt ’busted’ og sidder i et lille mørkt rum og fortæller mig, at han har været oppe i 24 timer for at mixe Frank Oceans nyeste album. Alligevel var han bare det mest velforberedte menneske, jeg nogensinde har mødt. Han vidste alt om mig. Han havde googlet alt musik, jeg nogensinde har lavet, vidste jeg havde lavet X-Factor og var nysgerrig på den beslutning. Han vidste bare alt”, siger Rosendahl.

”Den her 30-årige fyr, der burde være på toppen af verden, viste sig at være det mest ydmyg og nørdede væsen, så det at få ham i røret, hvor han sidder og mixer Frank Ocean, som er en af mine kæmpestore helte, men alligevel føler det er vigtigt, at sætte en time af midt om natten til at tage en velforberedt, nørdet og dybdeborende snak om visionen for mit arbejde – det er faktisk ikke så tit, man møder det”, fortæller hun om arbejdet med Ellis, der som Vestergaard, også var en af de få, der blev involveret tidligt i projektet.

For selvom albumprocessen til det endnu unavngivne album har været præget af Rosendahls ensomme tilgang til sangskrivningen, og sangerinden er vant til at håndtere alle dele af sin musikkarriere i alt fra sangskrivning til forretning, er det at udgive et så personligt solo-album angstprovokende. Rosendahl har altid været optaget af at være en del af fællesskabet og har ofte samarbejdet med venner og dem, hun har holdt af, og derfor har behovet for at lave sin egen plade ikke altid været der. Det var der bare en dag:

”Det var første gang i mit liv, jeg følte behovet for ikke at skulle debattere noget med andre. Hvis jeg havde lyst til at putte en banjo ind i et nummer, så skulle jeg ikke debattere det med nogen. Så kunne jeg bare gøre det”, forklarer Rosendahl om sin beslutning om at begynde sit første solo-projekt, som hun, trods sin store erfaring som musikskaber, har lært meget af:

"Nogle gange skal man ikke have så travlt, men give sig god tid. Vi lever i en meget hurtig verden, også i musikbranchen, hvor musik skal produceres utroligt hurtigt. Det skal være ’snappy’ og ’flashy’. Man vinder ved at hylde eftertænksomheden, og det er kommet bag på mig, hvor meget is i maven, man skal have. At man ærer, at man gør tingene på sin egen måde, og at det godt må tage gode tid”, siger hun.

Vi tror du vil kunne lide mere end bare denne side

Vi bruger småkager, aka cookies (informationskapsler), så du bl.a. kan bruge vores netbutik. Vi bruger dem også til at finde ud af, hvordan vores netsider bliver brugt, så vi hele tiden kan forbedre os, selvfølgelig imens vi lytter til vores favoritmusik. Ved at fortsætte accepterer du alt dette. Læs mere om cookies her