Derfor drikker vi tomatjuice på fly
Tænker du over det, er det i grunden ikke overraskende, at høresansen er så vigtig for en smagsoplevelse. Tænk for eksempel på en kold cola, der bliver åbnet – pfffft – og som derefter hældes ud over isterninger – kluk, kluk, kluk. Du ved allerede, hvordan den smager, inden du drikker den. Præcis som den knasende flæskesvær eller lyden af den første bid af et saftigt æble.
Det nye er dog, at du kan manipulere en smagsoplevelse af mad i den ene eller anden retning med den musik, du serverer til maden for dine gæster.
Helt kogt ned konkluderer forskningen, at højfrekvente lyde forstærker den søde smag, mens lavfrekvente lyde gør smagen mere bitter. Derudover viser det sig, at meget høje lyde undertrykker vores evne til at smage – det er blandt andet derfor, at folk så ofte drikker tomatjuice på flyet, fordi den er pakket med smag af fylde og dybde. Det giver en smag, der kan overdøve lyden af flyets rungende motorer.
Og kan vi så forvente, at musik i fremtiden vil blive parret med vin og mad? Barry C Smith har et bud:
- Selv nu kan vi teste et stort antal mennesker og se, hvilke af de to udvalgte musikstykker, de synes bedst matcher en mad eller en vin, og ofte er folks præferencer ret konsekvente. I en nær fremtid forestiller jeg mig, at der for eksempel i vinbutikker kunne være en QR-kode på flasken, som du kan scanne med din telefon og så lytte til den rigtige musik for at matche vinen perfekt, siger han og kigger endnu dybere i spåkuglen:
- I fremtiden kan vi måske sige: Hvis du ikke kan lide vinen, skal du ændre musikken.