Søger man online på højtalere fra Bowers & Wilkins, dukker to ord meget ofte op: ikonisk og legendarisk. Læs her, hvordan den engelske højtalerproducent har opnået sin kultstatus.
Bowers & Wilkins har produceret mange prisvindende højtalere igennem tiden. Men fyrtårnet i deres portefølje er den ikoniske 800-serie, der nærmest er den eneste succesrige high-end højtalerserie på markedet. Det er der en god grund til. Virksomhedens filosofi er nemlig stadig den samme som den, grundlæggeren John Bowers stod for: altid at skabe innovation. Altid udvikle nyt, bruge nye materialer og nye teknologier. Derfor har B&W hele 65 ingeniører ansat, og deres fineste opgave er at sikre 800-seriens legendestatus. Så når en ny generation af 800-serien lander i butikkerne, kan man være sikker på at alle materialer og komponenter er gennemgået og optimeret, hvor det er muligt. Andy Kerr, B&Ws produkt og marketingdirektør, siger:
”800-serien er legemliggørelsen af alt det, vi ved. Det er den, der har hjulpet os til at få succes over tid. Mange kunder, der har købt en 800-serie højtaler, opgraderer når vi lancerer en ny generation, fordi de ved, vi forbedrer ydeevnen betydeligt for hver generation.”
Når først en ny 800-serie er lanceret, nyder B&Ws andre højtalerserier også godt af det nye tech. Et kendt eksempel er de gule mellemtone- og basenheder af kevlar, som B&W fik patent på i 1974. Snart gik materialet igen i alle B&Ws højtalere og gjorde dem nemme at genkende. I 2015, da B&W lancerede den seneste generation af 800-serien, var kevlaren skiftet ud med et nyt materiale: Continuum. Det ligner kevlaren i adfærd, men er en forbedring, da stående lydbølger hurtigere dør ud. Igen er teknologien blevet bredt ud til B&Ws andre højtalerserier. 