I en tid uden internet eller sociale medier, havde kunderne ikke en platform, hvor de kunne dele deres frustrationer, så de etablerede radioforhandlere fortsatte med de ufine metoder.
Derfor gik Peter Lyngdorf i gang med at disrupte hi-fi-branchen, 17 år før en Harvard-professor beskrev begrebet. Peter så direkte salg som vejen frem. I stedet for at give forhandlerne alle fordelene, ville han springe de fordyrende mellemled over, som ellers var en del af hans spirende distributionsforretning:
”Jeg kunne reducere priserne med 30-40 procent og sælge til kunderne til samme pris, som jeg solgte til forhandlerne.”
Banken gav grønt lys for Peter Lyngdorfs forretningsplan, og den 1. maj 1980 fandt overraskede Audionord-kunder en avis med kvalitets-hi-fi til discountpris i deres postkasse. Danmarks HiFi Klub, som HiFi Klubben først hed, var kommet til verden.
Dobbelt op på kvaliteten
Udfordringerne, Peter oplevede med forhandlerne, fik stor betydning for måden, han ville drive forretning på. Han formulerede fire strategier, som skulle være HiFi Klubbens fundament:
1. Direkte salg til kunderne uden fordyrende mellemled
2. Meget fornuftige priser
3. Stabile priser = ingen udsalg
4. Eksklusivitet.
HiFi Klubbens gennemsnitspris på anlæg var højere end radioforhandlernes – men kunderne fik meget bedre produkter. Havde de andre en højtaler til 1.000,-, havde HiFi Klubben en til 1.100,-, som var dobbelt så god. Alle produkter, der var blevet solgt igennem Audionord, havde garantisedler i kasserne, som kunder sendte retur med navn, adresse og dato. Det betød, at Audionord havde et kartotek med kontaktoplysninger på næsten alle kunder.
”Den første ’AudioVisen’ blev sendt ud til 8.000 tidligere Audionord-kunder. Vi sendte altid fire frankerede kuponer med, så man nemt kunne blive medlem af HiFi Klubben. Anden gang vi sendte ud var medlemstallet allerede steget til 16.000,” siger Peter Lyngdorf.
Klubben var en realitet.