HiFi Klubben

Gå til indhold
Lokale tilbud Gør et kup på udstillingsmodeller, udgåede produkter og overskudslager fra alle vores butikker. Læs mere

Beverly Hills på toasten og bossanova i kaffen

Musik har kæmpe indflydelse på smagen af den mad, du spiser. Mød her to fagfolk, der er super bevidste om, hvordan de krydrer en smagsoplevelse med musik.

Du kender det sikkert. Du sidder på restaurant, og selvom maden er glimrende, og tjeneren er sød, er der stadig noget, der skurrer. Baggrundsmusikken er enten for høj, akustikken er for dårlig, eller musikvalget er simpelthen helt i skoven i forhold til spiseoplevelsen.

Og det er faktisk slet ikke så mærkeligt, for forskning viser, at det langt fra kun er smagssansen, der definerer en smagsoplevelse – og overraskende nok viser det sig, at høresansen i høj grad spiller ind.

Han roder med din hjerne

LS1_nr1_750x1500_Omar.jpg

Omar Maagaard Hossain er barista og Head of Education på Copenhagen Coffee Lab, og han har fulgt forskningen tæt og selv eksperimenteret bredt med musikkens indflydelse på, hvordan din kaffe smager. Han har for eksempel fundet ud af, at violin gør kaffen sødere:

”Du vil blive overrasket over, hvor meget man kan manipulere folks oplevelse af en ganske almindelig kop kaffe. Spiller jeg afbalanceret, blødt violinspil, oplever folk kaffen som sød, mens høje frekvenser vil hive mere syrlige noter ud af kaffen.”

Et andet eksperiment viste, hvordan folk fik et stykke chokolade, mens de lyttede til latinamerikanske bossanova-rytmer. Her var langt de fleste overbeviste om, at chokoladen kom fra Sydamerika. Da de smagte præcis samme chokolade til lyden af kokke, der arbejdede i et køkken, følte alle, at det var et stykke chokolade af højere kvalitet:

”Det svarer lidt til, at jeg kan servere kaffe, vin eller øl i vidt forskellige kopper eller glas, og folk vil have vidt forskellige oplevelser. Det overraskende er, at du kan ændre smagsoplevelsen på samme måde med musik. Jeg elsker for eksempel selv at forvirre folks sanseapparat helt vildt. Hvis de kommer på ind en restaurant med et helt stilrent nordisk design, så synes jeg, det kan være fedt for eksempel at spille afrikansk jazz til deres kaffe. Så tvinger jeg dem ubevidst til virkelig at smage på kaffen og giver dem en oplevelse.”

Helt nye standarder i Danmark

Flere og flere restauranter får også øjnene op for, hvordan de kan bruge musik til at designe madoplevelsen. Restaurant Alchemist er en af Danmark mest ambitiøse restauranter, og de skal til at slå dørene op til deres nye lokaler, hvor restaurant-niveauet i Danmark bliver taget til et nyt niveau. Og vil de meget målrettet bruge musik til at skabe en stemning, fortæller Rasmus Munk, der er medejer og køkkenchef:

”Vi er meget bevidste om ikke at skabe for mange overvældende sanseindtryk for vores gæster. Derfor skal musikken konsekvent bidrage til den samlede multisensoriske spiseoplevelse, hvor den ubevidst sætter en stemning hos gæsten.”

LS1_nr2_1500x750_Rasmus-Munk---husk-kreditering-af-fotograf.jpg Foto: Soren Gammelmark

Wagner eller Beverly Hills til maden?

Rasmus Munk uddyber, hvordan et besøg på Alchemist kan bringe dig vidt omkring:

”Vi arbejder meget med inspiration hentet fra teatret og kunstens verden. I den forbindelse er begrebet Leitmotiv blevet meget væsentligt for os. Leitmotiv associeres ofte med de tilbagevendende musiske temaer i Wagners operaer, og for os er det blevet en måde, hvorpå vi kan beskrive og bruge tilbagevendende elementer, der minder gæsten om vores temaer og binder oplevelsen sammen. Det er med en sådan genkendelighed i lyduniverset, vores lyddesigner Lars Bork Andersen har arbejdet med lyden i vores forskellige rum.”

Tænker du, at Wagner måske kan lyde en kende elitært, skal du ikke være bange. Rasmus Munk er nemlig heller ikke bange for at hive 90’ernes populærkultur ind i sin restaurant:

”Det kan også tænkes, at vi en gang imellem kommer til at bruge musik direkte i forbindelse med servering af enkelte retter. Vi har tidligere brugt velkendte temaer – for eksempel fra Beverly Hills 90210 serveret sammen med en toast – til at skabe associationer og vække gæstens minder, gerne med et glimt i øjet.”

Men vil gæsten så overhovedet lægge mærke, at de faktisk har gjort sig umage med at parre musik og mad?

”Det ville da være dejligt, hvis vores gæster bemærkede, at der er noget helt særligt på spil her. Samtidig er nogle af de bedste soundtracks dem, hvor lyden er så integreret i oplevelsens andre elementer, at man efterfølgende knap nok er i stand til at genkalde sig, hvad der faktisk blev spillet.”

Fremtiden bliver krydret med musik

Nogle af de mest innovative restauranter i verden har i flere år eksperimenteret med at integrere lyden i smagen, og Omar Maagaard Hossain fra Copenhagen Coffee Lab er da også overbevist om, at vi kun har kradset i overfladen af det mulige:

”Der er jo en stor trend i det sensoriske – det er en del af tidsånden. Og jeg er helt sikker på, at det om ikke mere end 5-10 år vil være udbredt, at restauranter tænker i, hvordan de kan krydre, manipulere og konstruere en smagsoplevelse for deres gæster.

Jeg elsker for eksempel selv at forvirre folks sanseapparat helt vildt.Omar Maagaard Hossain

LS1+2_produkt_1500x750_chokoladedreng.jpg