HiFi Klubben

Gå til indhold
Lokale tilbud Gør et kup på udstillingsmodeller, udgåede produkter og overskudslager fra alle vores butikker. Læs mere

Bon Homme: Fra rockmusiker til elektronisk troldmand

Tomas Høffding er blandt meget andet kendt som bassist fra rockbandet Garbo, men har også succes med sit eget band WhoMadeWho. Når han optræder som solist, hedder han Bon Homme og fører sig frem med lækkert klingende elektronisk musik. Vi har mødt ham i lufthavnen på vej til en serie koncerter i udlandet.

Lydmor & Bon Homme - Seven dreams of fire
Lyt til albummet på Spotify / TIDAL

Hvad er egentlig forskellen på elektronisk og akustisk musik? Svaret ligger lige for: Den ene type er håndspillet på instrumenter, den anden er fremmanet ved hjælp af computere og anden elektronik. Men hvis man skal grave lidt dybere i svaret på det spørgsmål, er der næppe mange, der er bedre til at redegøre for det, end Tomas Høffding.

Den konservatorieuddannede bassist har i mange år spillet bas i diverse rockbands – Garbo i særdeleshed – og krydset grænselandet mellem det elektroniske og det håndspillede med sit succesfulde band, WhoMadeWho.

Når Tomas Høffding ikke håndterer bas og vokaler i WhoMadeWho, ifører han sig bowlerhat, kalder sig Bon Homme og laver lækker, organisk klingende elektronisk musik, der er præget af en helt særlig varme. På seneste skud på stammen af Bon Homme-udgivelser, Seven Dreams Of Fire, har han slået pjalterne sammen med vennen og kollegaen Jenny ’Lydmor’ Rosander.

Ydmyg elektronika

Hi-Fi Klubben møder Bon Homme i lufthavnen, hvor han sammen med bandkammeraterne i WhoMadeWho, Tomas Barfod og Jeppe Kjellberg, er på vej til Ungarn og Rumænien for at give koncerter, før han skal hjem igen til lanceringen af sin nye udgivelse. Livet er travlt for en dedikeret musiker – også selvom man er snotforkølet.

I rockmusikken har man en tendens til at synes, 
det bare er publikum, der er nogle idioter,
hvis de ikke ’fatter ens kunst’
Tomas Høffding

Der bliver bestilt en gang pulled pork-sandwiches, før drengene skal igennem security, og Tomas er klar til en snak om forholdet mellem elektronisk og håndspillet musik, den nye plade og selvfølgelig jagten på den gode lyd. Men hvad var det, der fik rockdrengen til at søge over i den elektroniske genre til at begynde med?

– Det var mødet med drengene fra WhoMadeWho. Jeppe kom fra jazz, Barfod kom fra elektronika, og jeg kom jo fra en rockverden, hvor jeg egentlig – hvis man skal sætte det på spidsen – syntes, elektronisk musik var lidt dumt. Jeg forbandt det med en tromme, der bare bankede derudad, og noget af det virkede endda lidt tonedøvt, men siden er jeg jo vendt på en tallerken. Både fordi jeg havde et behov for at prøve noget nyt og fordi jeg kom ud og mærkede musikken rigtigt og miljøet omkring det.

– I rockmusik er det meget noget med et band og et pladeselskab og så ellers derudad, men i elektronisk musik handler det mere om samarbejde – ikke kun på tværs af lande og kontinenter, men også mellem forskellige artister. Den del af det, syntes jeg er enormt inspirerende, røber Tomas og forklarer, hvad det er, der i livesammenhæng tiltaler ham ved den elektroniske genre

– Der er en ting omkring et band, hvor det er som om, man skal stå og se bandet spille og beundre dem, men når det er elektronisk musik handler det meget mere om publikumsreaktioner. I rigtig god elektronika står der bare en eller anden og trykker på knapperne, som publikum ikke synes er vigtig, og den del af det, kan jeg rigtig godt lide.  Selvom der så småt er begyndt at komme en kultur, hvor dj’en også er en rockstjerne. Men generelt er der en større ydmyghed over for publikum i elektronisk musik.

– I rockmusikken har man en tendens til at synes, det bare er publikum, der er nogle idioter, hvis de ikke ’fatter ens kunst’, men hvis publikum ikke går amok, når en dj optræder, ligger ansvaret på hans skuldre. Jeg kan godt lide den inddragelse af og respekt for publikum, lyder det fra Tomas Høffding, mens flyene letter og lander uden for lufthavnens vinduer. Det går ikke stille for sig, og netop lyd betyder meget for Tomas’ forkærlighed for elektronisk sangskrivning:

– Jeg synes, lydene er smukke. Synth kan jo lyde fuldstændig fantastisk, og på den måde synes jeg også, klangområdet er sindssygt spændende. Når man har siddet og skrevet sange med sin akustiske guitar i så mange år, så det det fedt at udforske den anderledes struktur, der er i et elektronisk nummer. Man kan for eksempel sidde og lege ved at sætte firkanter op i et dokument og sidde og hive og flå i dem, indtil det udfolder sig som et stykke musik. Det synes jeg også er fantastisk.

 

Elektronisk varme

WhoMadeWho er elektronisk musik, men når drengene giver koncert, spilles sangene på rigtige instrumenter, og når det kommer til Bon Homme, sørger Tomas Høffding for at give de elektroniske toner en meget organisk og ’håndholdt’ klang, som han selv siger det. ”Der er ingen, der tror, jeg står og tjekker mails, når jeg spiller,” griner han.

Men hvordan får man den varme ind i musikken, så det også kan høres på plade?

– En synthesizer er jo også et instrument, ligesom en guitar og en bas, og det er simpelthen et spørgsmål om, hvordan man indstiller den og EQ’er det bagefter. Det er faktisk meget ligesom at lave mad: Hvis man har nogle gode råvarer, får man en god ret ud af det. På samme måde får man også god musik ud af ordentlige samples og godt udstyr – og at gå op i de rigtige lydtekniske ting. Musikkens tekstur er noget man vælger i produktionen, forklarer Tomas.

Men hvad så med lyden på hans og Lydmors nye album?

– På alle mine solo-ting går jeg efter, at der skal være noget dybt, noget blødt og noget varmt i lyden. Ikke nødvendigvis kun på en behagelig måde, det må også godt være skurrende og ildevarslende. Jeg går efter en undervands-, sofa-, David Lynch-agtig sound kombineret med elektronisk funderede beats. Så jeg vil nok beskrive lyden på Seven Dreams Of Fire som ’varm og pulserende.

Sandwichen er spist, flyet letter snart og det er ved at være tid til at gå gennem security for Tomas Høffding og bandkammeraterne. På vej ud for at sprede god musik til folket, før turen går hjem til lejligheden, der er indrettet på musikkens præmisser. Både den elektroniske og den akustiske.

 

Udstyr og akustik – set i Bon Homme-perspektiv

I lufthavnen fik vi også tid til en snak om god og dårlig lyd. Tomas Høffding går op i lyd. Og derfor spiller udstyr også en stor rolle for ham. Men hvad går han efter, når han er ude at købe optageudstyr?

– Når jeg er ude at købe optagegear, lytter jeg rigtig meget til, hvad andre fortæller mig. Jeg vil bare gerne have det bedst mulige udstyr, så jeg kan få min musik til at lyde så godt som muligt. Men der findes jo preamps til 10.000 og til 40.000, og selvom man selvfølgelig godt kan høre, hvis man indspiller hele sin plade igennem den dyre, er der også tale om smagsforskelle og småforskelle – nogle gange ingen forskel overhovedet.

– Så det er ikke sådan, at jeg har haft fem forskellige preamps hjemme og så lyttet mig frem til, hvad for en jeg bedst kan lide. Jeg har lyttet til de ting, jeg godt kan lide, spurgt hvordan de er blevet lavet, og så købt det bedste, jeg har kunnet komme i nærheden af. Så kan jeg slappe af – så skruer jeg bare op, og så lyder det fedt.

Er godt udstyr en investering?

– Absolut. Tingene holder deres værdi, hvis de ikke ligefrem stiger i værdi. Hvis man har kapitalen til det, kan man lige så godt købe det. Det er ikke ligesom at købe en bil, der bare falder i værdi år efter år. Udstyret står bare og bliver mere og mere værd. Det er nærmest sexet, haha!

Hvad er så kravene til de anlæg, du lytter til musikken på?

– Indtil for nylig havde jeg ikke købt et anlæg, siden jeg var ret ung, og der købte jeg bare et eller andet B&O-anlæg, fordi det så cool ud. Så da jeg skulle investere i et nyt anlæg ude i Hi-Fi Klubben, måtte det gerne være et bedre et af slagsen. Jeg har selv et studie, så jeg har sat mig afsindigt meget ind i signaler, komponenter og akustik – som jeg virkelig synes spiller en kæmpe rolle. Det betyder mere, end de fleste er klar over.

Hvad betyder akustikken?

– Det har en afgørende betydning for lyden. Da jeg for eksempel havde købt mine dyre preamps, kunne jeg ikke få dem til at lyde, som jeg gerne ville have, indtil jeg flyttede dem ind i et andet og bedre indspilningsrum. Akustik betyder simpelthen overraskende meget for, hvordan tingene lyder.

I forhold til højtalere er akustik også vigtig, der er jo høje og lave frekvenser og lydbølger at tage hensyn til. Jeg kender mange, der har købt sindssygt dyre højtalere, som de har hængt op i hvert sit hjørne i et stort rum i lejligheden, og så står de bare der og buldrer løs og lyder fuldstændig latterligt. Nede i Hi-Fi Klubben købte jeg nogle relativt billige højtalere og en billig subwoofer og sørgede for at stille det rigtigt.

Hvad er den rigtige måde at stille det på?

– Højtalerne kom ind i mine pladereoler, hvor jeg stillede plader rundt omkring for at undgå uønskede reflektioner i de dybe frekvenser. Jeg placerede den relativt lavt og sørgede for, at de spillede over mod min sofa, så der ikke opstod det, man kalder ’flutter delay’ mellem væggene, og det lød bare vildt godt. Det kommer til at påvirke den måde, man indretter sit rum på en lille smule, men akustikregulering betyder næsten halvtreds procent i forhold til den gode lyd, vil jeg næsten påstå. 

Hvad betyder så selve anlægget?

– Selvom man jo sagtens kan nyde musik på en lille transistorradio i et sommerhus ved Vesterhavet, så er det jo fuldstændig latterligt fedt at lytte til musik på et rigtig godt anlæg, der er stillet rigtigt op. Og hvis man lytter til mp3-filer, er det vigtigt, at de ikke er for komprimerede. Det kan virkelig dræbe min musikoplevelse, men heldigvis er man blevet så gode til at få det til at lyde fedt i dag.

– Jeg lytter selv til musik på vinyl og især via streaming, og der har jeg sørget for at få en ordentlig converter på, så jeg er sikker på, at kvaliteten er i top. Det synes jeg godt, jeg kan mærke. Ørene bliver ikke så trætte efter lang tids lytning på den måde.

Jeg kender mange, der har købt sindssygt dyre højtalere, som de har hængt op i hvert sit hjørne i et stort rum i lejligheden, og så står de bare der og buldrer løs og lyder fuldstændig latterligt.
Tomas Høffding

Vi tror du vil kunne lide mere end bare denne side

Vi bruger småkager, aka cookies (informationskapsler), så du bl.a. kan bruge vores netbutik. Vi bruger dem også til at finde ud af, hvordan vores netsider bliver brugt, så vi hele tiden kan forbedre os, selvfølgelig imens vi lytter til vores favoritmusik. Ved at fortsætte accepterer du alt dette. Læs mere om cookies her