HiFi Klubben

Gå til indhold
Lokale tilbud Gør et kup på udstillingsmodeller, udgåede produkter og overskudslager fra alle vores butikker. Læs mere

RIAA/pickup-forforstærkeren

– den uundværlige partner til din pladespiller

Uden en RIAA/pickup-forforstærker er din højtelskede vinylsamling bare en stak tavse plastikskiver og paphylstre. RIAA’en er et uundværligt trin på vejen til den lækre pladelyd.

Musiksignalet fra en pickup er utroligt svagt og kræver både tilpasning og ekstra forstærkning, inden det bliver sendt ind i din forstærker. Til dette skal du bruge en RIAA/pickup-forforstærker (også kaldet RIAA/pickup-forstærker). Denne kan enten være bygget ind i din pladespiller, være tilsluttet som en ekstern boks eller være indbygget i din egen forstærker. RIAA/pickup-forforstærkeren er kort sagt nødvendig, for at du kan få den rigtige lyd fra dine vinylplader.

 

RIAA/pickup-forforstærkeren er skabt til vinyl  

RIAA-forforstærkeren eller pickup-forforstærkeren sørger for at forstærke og equalize signalet fra pickuppen, så det bliver behandlet korrekt og kan sendes videre til audio-forstærkeren som et almindeligt ”line signal”.

RIAA-standarden er fastsat af Recording Industry Association of America og er en standard for, hvordan man indspiller og afspiller vinylplader. Når man indspiller og skærer en vinylplade, er man typisk interesseret i at putte så meget indhold på hver side som muligt. Derfor blev RIAA-standarden opfundet omkring 1950 med det formål at tillade længere spilletider, forbedre lydkvaliteten af pladerne og sørge for at holde lyden så ren og støjfri som muligt.

 

Hvorfor bruger man RIAA-standarden?

Når et skærehoved skal skære rillerne i den originale masterplade, er der stor forskel på bredden af selve rillen, alt efter om det er en dyb bastone eller en lys diskanttone, der skal skæres. Bas optager mere plads i rillen end diskant. En rille, der (også) indeholder baslyde, er ganske enkelt fysisk bredere end en rille, der alene indeholder diskantlyde. Det kræver simpelthen mere energi og større svingninger at generere de dybere, ”langsomme” frekvenser.

Hvis man bare skar pladerne uden nogen form for RIAA-equalizing ved en god signalstyrke, ville bastonerne med deres store bølgelængder og store output fylde alt for meget i rillerne. Faktisk ville rillerne blive så brede, at pickuppen ville have svært ved at læse dem ordentligt, og de ville fylde så meget, at man kun kunne have omkring et par minutters musik på hver side af pladen.

Vinyl er også i sin natur et meget støjende musikmedie. Uden ekstra tonekontrol ville afspilningen være fyldt med skrabelyde, overfladestøj og clicks og pops fra nålen, lidt som man husker det fra lakpladerne i helt gamle dage. For at undgå dette er man nødt til at equalize signalet, inden det bliver skåret til masteren.

 

Hvordan virker RIAA-standarden i praksis?

RIAA-standarden fungerer ret simpelt i praksis. Inden man skærer pladen, dæmper man bassen cirka 20 dB og hæver diskanten cirka 20 dB, således at pladen bliver trykt med meget lidt bas og masser af diskant. Herved fylder rillerne væsentligt mindre, så der bliver plads til mere musik. Diskantniveauet bliver samtidigt væsentligt højere end den overfladestøj, der uundgåeligt er på pladen.

Når pladen afspilles, og signalet fra pickuppen sendes igennem RIAA-forstærkeren, sker der præcist det modsatte. Så forstærkes bassen op igen med 20 dB, og diskanten dæmpes tilsvarende med 20 dB. Så bliver bassen igen dyb og dynamisk, og diskanten får sit normale niveau igen. (Se figur).

Det smarte er, at nu bliver overfladestøjen (som normalt ligger i diskantområdet) dæmpet sammen med diskantsignalet. Bas og diskant lyder igen helt korrekt, men med 20 dB mindre overfladestøj – en smart måde at reducere støj på!

Efter RIAA-filtreringen bliver signalet forstærket op i et passende niveau, så det svarer til ”line niveau”, altså cirka samme niveau, som kommer ud af en CD-afspiller eller en musikstreamer. Niveauet for denne sidste forstærkning op til line-niveau afhænger af, om det er en MM- eller en MC-pickup, du har tilsluttet.

 

Moving Magnet og Moving Coil kræver forskellig forstærkning

Bag på de fleste RIAA/pickup-forforstærkere – i hvert fald de separate af slagsen – finder du en lille omskifter og et par separate indgange til henholdsvis MM- og MC-pickupper (Moving Magnet hhv. Moving Coil). Det skyldes, at de to pickup-typer har forskellig udgangsspænding og dermed forskelligt volumenniveau. Derfor skal de forstærkes forskelligt. 

En MC-pickup har en meget lav udgangsspænding, og den kræver tilsvarende større forstærkning. En MM- eller high-output MC-pickup skal forstærkes med cirka 40 dB, mens rene MC-pickupper typisk kræver en forstærkning på 50-60 dB. En high-output MC-pickup som for eksempel Denon DL-110 skal tilsluttes MM-indgangen selvom det er en MC pick-up.

 

Ground/stelforbindelse – GND

Bag på de fleste RIAA-forforstærkere eller integrerede forstærkere med indbygget pladespiller-indgang finder du en stelforbindelse. Her tilslutter du stel fra pladespilleren til forstærkeren, så du eliminerer støjindstråling på lydsignalet

På mange pladespillere sidder der et lille kabel til stelforbindelse sammen med signal-kablet. På andre pladespillere skal du selv montere et lille kabel fra stel på pladespilleren. Og på nogle pladespillere findes der slet ikke en separat stelforbindelse – den er her ”indbygget” i signalkablet. Hvis der findes en separat stel-ledning, bør du altid tilslutte den. Det skader aldrig, og nogle pladespiller kan skabe en masse støj, hvis du ikke tilslutter stel.

 

Impedans – tilpasning af RIAA og pickup

Det er også vigtigt, at pickuppens udgang og RIAA’ens indgang er impedanstilpasset til hinanden. Altså at der er det rigtige forhold af elektrisk modstand mellem de to apparater, så signalet bliver korrekt overført. Sagt på en anden måde skal indgangs-modstanden i RIAA’en passe til den tilsluttede pickup.

På mange RIAA’er er der ikke mulighed for at tilpasse impedansen. I dette tilfælde er den én gang for alle sat til et fast niveau, som passer til de fleste pickupper. Ved MM/high-output MC-pickupper er indgangsimpedansen typisk fastsat til 47 kohm, så det er næsten altid ”plug and play”. Super nemt.

Ved MC-pickupper er det en lidt længere historie. Typisk skal du bruge en indgangsimpedans i området 10-200 ohm, og derfor vil indgangsimpedansen ofte som standard være indstillet til 100 ohm, som fungerer fint med de fleste MC-pickupper.

MC-pickupper kan dog være ret forskellige, så på nogle (typisk lidt bedre) RIAA-forforstærkere kan du variere indgangsimpedansen for at tilpasse RIAA’en specifikt til den tilsluttede pickup. Lyden kan ændre sig markant, hvis ikke du benytter den rigtige indstilling, så det er en god idé at tjekke manualen til pickuppen og se, hvad producenten anbefaler.

 

Hvilken RIAA/pickup-forforstærker skal jeg vælge?

Hi-Fi Klubben fører RIAA/pickup-forforstærkere fra både NAD og Pro-Ject. Du kan altid få råd og vejledning i din nærmeste Hi-Fi Klubben butik om hvilken RIAA/pickup-forforstærker, der passer til netop dit behov og system.

Hi-Fi Klubbens RIAA/pickup-forforstærkere

Vi tror du vil kunne lide mere end bare denne side

Vi bruger småkager, aka cookies (informationskapsler), så du bl.a. kan bruge vores netbutik. Vi bruger dem også til at finde ud af, hvordan vores netsider bliver brugt, så vi hele tiden kan forbedre os, selvfølgelig imens vi lytter til vores favoritmusik. Ved at fortsætte accepterer du alt dette. Læs mere om cookies her