Hvad er det, som afgør, hvilke sange der lander på Spotifys officielle spillelister? Hvor stor magt har redaktørerne?
Man kan beskrive Spotifys playlistestruktur som en avanceret pyramide. I bunden findes der mere end 4500 lokale playlister med titusinde eller hundredetusinde følgere. F.eks. ”Coffee break” og ”Taco Tuesday”. Nogle af disse playlister, som den troværdige uafhængige liste ”Fresh finds”, er mere kreative og har det primære mål at opbygge tillid mellem Spotify og brugerne.
I nederste lag er Spotifys egne redaktører de mest aktive i udvægelsen af sange. De udvægler sange baseret på en kombination af data og grundig research om målgrupperne samt feedback fra forskellige testgrupper.
– Vores redaktører laver ikke lister baseret på følelser som dig og mig. De har hele tiden et feedbackloop. Det er tværtimod, hvordan branchen traditionelt har været. Forestil dig hvis radioens musikredaktører havde modtaget feedback fra deres lyttere?
Tilbage til pyramiden. Hvis en sang bliver spiller meget på de nederste lister, så kan den bevæge sig op i det næste lag og lande på millionlister som ”New Music Friday”, ”Rap Caviar” og ”Viva Latino”. På toppen af pyramiden er lister som ”Today’s Top Hit” med 21 millioner følgere, hvor den avancerede udvægelsesproces udelukkende er baseret på data. Det er således helt umuligt at påvirke Spotify til at placere en sang langt oppe i pyramiden, fortæller Holmstén, selvom mange pladeselskaber og kunstnere prøver.
– Spotify skal ikke være en gatekeeper, det skal være demokratisk. Hvis du er en aspirerende kunstner, som laver gode sange, så starter du måske ikke øverst oppe, men der skal altid være en chance for at du kan nå toppen.
Så hvad er det som afgør om en ny sang lander på, lad os sige, den danske ”New Music Friday”?
– Den kurateres af vores redaktører og er baseret på en kombination af data og musikalsk erfaring. Vores redaktører lytter på hundredvis af nye udgivelser hver uge for at kunne træffe den mest velfunderet beslutning. Men i sidste ende er det altid feedbacken fra vores brugere, som bestemmer hvordan de forskellige sange klarer sig i systemet, siger Homstén og afslutter:
– Det er simpelthen brugerne, der har magten. Selv om de nogle gange har brug for lidt hjælp på vejen.