Gå til indhold

Hi-fi scenen talks med The National

"Vi skriver gerne musik til hovedtelefoner"

D. 8 september udkommer bandets syvende album, Sleep Well Beast. Hi-Fi Klubben arrangerede en talk med guitaristen, sangskriveren og produceren Aaron Dessner i Operaen, København to uger før udgivelsen.

Af Søren Vestergaard Thiesen, Heartbeats

”På Sleep Well Beast ville vi gerne ændre den måde, som The National lyder på. For uanset hvilken type kunstner, man er, så tror jeg, at man altid stræber efter at ville fremad og undgå at gentage sig selv.”

Sådan sagde guitarist, sangskriver og producer Aaron Dessner fra The National, da han gæstede Hi-Fi Scenen i Takkelloftets foyer i Operaen i København.

Og The National lød da også ekstra spændende den dag i august, da hele albummet blev spillet foran et udvalgt publikum på et Steinway Lyngdorf-system i absolut verdensklasse. Et passende valg til snigpremieren på Sleep Well Beast.  

Da albummet blev optaget, skete det i deres nybyggede studie, hvor nåletræerne giver varme og inspiration til det amerikanske band.

”I Hudson fandt og købte vi et 250 år gammelt bondehus med tilhørerende lade, som vi rev ned, hvorefter vi genbrugte materialerne til at bygge vores nye studie. For første gang skulle vi også tænke på, hvordan The Nationals studie mon lyder og ser ud? Når du går ind, ligner det en kirke med højt til loftet med vertikal spids, mens alt er udført i nåletræ. Alt er i åbent plan. Der er intet kontrolrum og tanken er, at man kan spille musik alle steder i bygningen,” fortæller Aaron Dessner og fortsætter:

”Man kan høre en knappenål falde til jorden.”

 

Studiet er indrettet med ATC 45 studie-højttalere, som bandet efter eget udsagn har spillet helt i smadder. Men de bruger også Sonos. Og så prioriterer de, at man kan få så god lyd som muligt, om man så hører musikken i en bil eller bare iført hovedtelefoner.

”i lang tid var vi besat af hovedtelefoner. Vi ønskede at skabe musik, som man kunne lytte til, mens man er fuld og har hovedtelefoner på i sengen. Du ved man kan høre alle detaljerne, men bliver også opslugt som af en tåge.”

En af hemmelighederne er ifølge guitaristen, sangskriveren og produceren ikke at masterere for højt. I modsætning til så mange andre.

”Hvis du kigger på waweformen på de fleste moderne indspilninger er det bare en stor firkant.”

Tidligere har The National arbejdet med tågede lag i musikken. Det indebærer, at det ikke altid er muligt at udpege hvilken lyd, der hører til hvilket instrument. Det har skyldtes, at nogle af albummene blev optaget på improviserede studier på venner og families loftrum.

Det har både været en fordel og en ulempe. Men denne gang ville bandet rydde op i lagene og tågerne. Detaljerne er blevet meget mere klare, selv om nye arbejdsmetoder er kommet til.

”Min bror, Bryce Dessner (guitarist, red.), har fået lov at lege mere med kompositionerne. Til gengæld spiller han ikke så meget guitar på Sleep Well Beast, som han har gjort på tidligere albums. Men han er klassisk komponist, så i stedet har vi trukket på dén del af hans evner. Han har også fået lov at eksperimentere mere,” forklarer Aaron.

En del af eksperimenterne har været, at Bryce Dessners fascination af sequencing og software får lov at træde frem. Bryce skriver både guitar-, tromme- og pianostykkerne på et nodeark, som han kan manipulere gennem forskellige typer computersoftware.

Flere steder på albummet kan du høre resultaterne, f.eks. i sangen ”Empire Line”.

Pladens mest eksperimenterende nummer hedder ”Walk it Back”. Det er oprindeligt indspillet i Brooklyn i 2014 men sidste år fik Bryce-brødrene sammen med omkring 100 andre kunstnere mulighed for at indspille noget af det som en del af en workshop på Funkhaus i Berlin, som er det østtyske svar på BBC og blev bygget i 50’erne.

”Det er en helt lille by fyldt med biografer og optageudstyr fra 50’erne blandt andet gamle rørmikrofoner. Vi lavede et åbent studie, hvor vi inviterede samtlige 100 kolleger ind til at gribe et instrument, høre nummeret uden vokal og bare spille noget, de synes passede til. Vi gav dem ingen akkorder. Derfor kan du på ”Walk it Back” høre en masse lyde, som faktisk ikke har noget med sangen at gøre”.

Aaron Dessner betroede sit publikum, at den nye plade næppe rummer kæmpehits som ”Bloodbuzz Ohio” og ”Fake Empire”. Til gengæld er du sikret et album, hvor der er kælet for detaljerne og hvor du er garanteret et stykke sjælfuldt, musikalsk åbenbaring.

”Vi har lært, at vi ikke skal skrive musik, som ikke inspirerer os. Vi smider tit noget væk, hvis det lyder for tilgængeligt, eller hvis det lyder som et hit. Mainstreammusik er et produkt, ikke kunst. Vi laver ikke produkter.”

Vi tror du vil kunne lide mere end bare denne side

Vi bruger småkager, aka cookies (informationskapsler), så du bl.a. kan bruge vores netbutik. Vi bruger dem også til at finde ud af, hvordan vores netsider bliver brugt, så vi hele tiden kan forbedre os, selvfølgelig imens vi lytter til vores favoritmusik. Ved at fortsætte accepterer du alt dette. Læs mere om cookies her