Gå til indhold

DALI er på en mission
Kvalitet er vigtigt, når man indbygger lyden

Indbygning og lyd i hi-fi kvalitet kan sagtens gå hånd i hånd, mener adm. direktør i DALI, Lars Worre. Han ser alt for mange ligegyldige produkter på markedet og mener, der er brug for en mission i lydens tjeneste.

Det går derudad for DALI både hjemme i Danmark og ude i den store verden. Selvom virksomheden er solidt placeret i den nordjyske muld, er der ingen mangel på visioner og muligheder, lyder det: “Vi er ret tilfredse, som tingene er på de forskellige markeder. Men der er næsten uendelig meget, der kan forbedres derude, og det giver plads til flere og nye, spændende muligheder,” siger Lars Worre.

DALIs succes skyldes ikke bare, at den globale corona-krise har fået folk til at investere mere i deres hjem. Det skyldes også en voksende æstetisk bevidsthed hos kunderne, som blandt andet åbner markedet for indbygning af ægte hi-fi lyd. Et mindre forretningsområde, som dog er under rivende udvikling ifølge Lars Worre: “Du ser trenden i indretningsmagasiner eller boligprogrammer; æstetikken spiller en meget stor rolle i hele Nordeuropa, hvor mørke vintre og kølige himmelstrøg gør, at vi befinder os meget i vores huse.”

Lyden af gulvspand  

Forretningsmanden i ham er glad, men lydentusiasten er knap så begejstret. For selvom indbygningslyd som fænomen er under udvikling, sker det for ofte med det, som midtjyden på jævnt dansk kalder for elendige standardprodukter. En del kunder går på nettet og kommer mere eller mindre ubevidst til at købe indbygningsløsninger, som bestemt ikke kan kaldes for ”hi-fi”, hvor lyden kommer i første række. Mange er måske slet ikke optimeret til at yde maksimalt i vægge og lofter, lyder det fra Lars Worre:

“Vi vil selvfølgelig gerne sælge flere højtalere. Men dette handler altså også om, at musik betyder noget i folks liv, og jeg må bare konstatere, at alt for mange eksisterende indbygningshøjtalere lyder alt for ringe. Det kan lyde, som når man slår på bunden af en gulvspand,” beskriver akustikingeniøren malende og fortsætter:

“Desværre er denne standard med til at give et billede af, at indbygningslyd ikke kan lyde ordentligt. Denne holdning bærer branchen i virkeligheden hovedansvaret for, fordi mange af de, som har solgt og eventuelt installeret disse ting, ikke selv har været lydfolk. Det skaber en selvopfyldende profeti, når meget af det, der er skruet op rundt omkring, reelt er noget skrammel.”

Mulighederne for god indbygningslyd er lige så store som med traditionelt hi-fi. Og tænkes det ind i indretningen, vil du kunne skjule selv meget store indbyggede højtalere.

Mulighederne for god indbygningslyd er lige så store som med traditionelt hi-fi. Og tænkes det ind i indretningen, vil du kunne skjule selv meget store indbyggede højtalere.

Mulighederne for god indbygningslyd er lige så store som med traditionelt hi-fi. Og tænkes det ind i indretningen, vil du kunne skjule selv meget store indbyggede højtalere.

Et uland for indbygningslyd

Den alt for lave standard for indbygningslyd vil Lars Worre og resten af DALI gøre op med. Vi er på mission i lydens tjeneste, fortæller han og siger, at han i over 40 år af sit 54-årige liv har betegnet sig selv som hi-fi nørd. Gennem de senere år har DALI derfor udviklet stadig flere produkter inden for indbygningslyd, også kaldet Custom Install. Forbrugerne skal forstå og vide, at det at omgive sig med bedre lyd er godt for musikken, for sjælen og livet generelt. Derfor skal de også vælge god lyd, når de allerede vægter f.eks. designet af boligen højt, mener han:

“God lyd skal have prioritet i dette mere æstetiske og indretningsmæssige univers, men folk skal jo først vide, at det findes. Det vil vi gerne hjælpe dem med at forstå, samtidig med at vi inspirerer dem,” siger Lars Worre. Han sammenligner det at indbygge lyd med udviklingen inden for belysning.

”I gamle dage hang lamper i ledninger eller stod på en fod. Kun progressive arkitekter foreslog dengang at bygge lamper ind i lofter og møbler. I dag er for eksempel indbygningsspots standard i samtlige nybyggede hjem og er dermed ikke noget, man bruger megen tid på at diskutere,” pointerer han.

”Foregangslandet for indbygningslyd er USA, hvor fænomenet er stort, og hvor man har været i gang i rigtig mange år. Jeg vil tro, at USA er 25 år foran på dette område, og når man oplever branchen i USA, får man lidt et deja-vu fra bilverdenen, hvor bekvemmeligheder som f.eks. servostyring blev standard i amerikanske biler, mens det stadig var hundedyrt ekstraudstyr i mit hjemland, Danmark. Men i dag kan du jo slet ikke købe en bil uden,” siger Lars Worre og fortsætter:

”Det er mig ubegribeligt, at nye huse ikke allerede nu forberedes til højtalere i lofter og vægge eller i det mindste med kabeltræk til indbygningslyd. Det koster stort set intet på byggetidspunktet. Kald det så arrogant, men man kommer uvægerligt til at se vore hjemlige himmelstrøg anno 2021 som indbygnings-uland,” griner direktøren:

“Jeg tror og håber, at vi stille og roligt vil se samme udvikling inden for hi-fi. Indbygget lyd skal rykkes fra at være noget ukendt og småeksotisk til at være noget, man projekterer ind i alle nye huse. Den rejse og vaneændring tager år, men rejsen er begyndt, og vi vil gerne være der for kunderne, når udviklingen for alvor rykker. I bund og grund er det jo sørgeligt, hvis folk ikke har adgang til lyd i god hi-fi kvalitet,” siger Lars Worre.

Selvom mange foretrækker runde højtalere i loftet, er der ingen facitliste. Hvis rummets arkitektur kalder på firkantede højtalere i loftet, er der ikke noget i vejen for det.

Selvom mange foretrækker runde højtalere i loftet, er der ingen facitliste. Hvis rummets arkitektur kalder på firkantede højtalere i loftet, er der ikke noget i vejen for det.

Selvom mange foretrækker runde højtalere i loftet, er der ingen facitliste. Hvis rummets arkitektur kalder på firkantede højtalere i loftet, er der ikke noget i vejen for det.

Lyd der høres, men ikke ses

DALI har skabt PHANTOM-begrebet, som dækker produkter udviklet til indbygning af hi-fi lyd, og det er ikke så enkelt, som det måske lyder. En grundregel i akustik er, at man skal vide, hvordan højtaleren skal bruges, herunder f.eks. hvor mange liter volumen der er til rådighed, samt hvilken form, placering mv. man arbejder med. Dernæst sætter man udviklingsfolkene på sagen, og projekterne er ikke i den lette ende, forklarer Lars Worre.

Dette betyder, at de bedste højtalere som regel også er store kabinethøjtalere, men muligheden for store, dybe kabinetter har man selvsagt ikke i en højtaler, der skal bygges ind eller sidde på væg eller hænge i loftet. Udfordringen kræver nytænkning, siger Lars Worre: “Man udvikler ikke frit en højtaler uden begrænsninger for derefter at smide den ind i et fem-seksliters rum bagefter. Det dur ikke. Du skal definere dit layout, hvilket især med indbygning er en udfordring. Som regel råder man over meget begrænset plads i dybden, og højtalerne skal kunne passe praktisk og visuelt ind i en æstetik. Der er ligeledes ikke uendelig frihed til højde og bredde osv.”

Ren hi-fi lyd på væggen og i loftet

Som navnet antyder, skal PHANTOM-serien helst være usynlig for brugeren. Samtidig skal de give en ren hi-fi oplevelse. DALI har knækket koden ved blandt andet at hente viden og inspiration og en del komponenter fra deres øvrige top-serier, mens andre er specielt udviklet til indbygningsmodellerne. Resultatet er fire serier – to åbne og to lukkede (med integreret backbox) – der fås i forskellige størrelser og prisniveauer.

“Lyden er fysisk udviklet i en væg eller et loft og derfor 100 procent optimeret til dette formål. Så vi ved, at når kunden får produktet hjem, så lyder højtaleren så vidt muligt på samme måde, som den er tiltænkt fra vores side,” pointerer Lars Worre.

De mindste E- og H-serie modeller er åbne højtalere, som er designet til loft og/eller væg samt med eller uden backbox. M- og S-serierne er cremen af cremen. Lukkede højtalere, der dermed også er afstemte i deres eget kabinet, før de lander hos kunden, fordi DALI med premium-produkterne insisterer på at have en finger med i spillet hele vejen. Den største model, S-280, har højde og bredde som en voksen mand, men er slank som en sylfide. “Det er en stor højtaler, men den optager jo stadig nul kvadratmeter på gulvet, og det er det, som mange efterspørger, blandt andet til højkvalitets hjemmebiografer,” siger Lars Worre.

 

Hele ideen med indbygget lyd er, at den skal være svær at få øje på. De mindste E-serie højtalere er designet til loft og væg.

Hele ideen med indbygget lyd er, at den skal være svær at få øje på. De mindste E-serie højtalere er designet til loft og væg.

Hele ideen med indbygget lyd er, at den skal være svær at få øje på. De mindste E-serie højtalere er designet til loft og væg.

Satser på indbygning af god lyd

DALIs største kundegruppe er stadig de brugere, som prioriterer god lyd og ikke har det fjerneste imod at have store højtalere stående fremme. Lidt som kaffeelskere, der investerer tusinder af kroner i italienske kaffemaskiner og har maskinen stående fremme, fordi de både er dekorative og har en vigtig funktion, som kunden sætter pris på. Mange af disse mere audiofile kunder har imidlertid også fået øjnene op for DALIs produkter til hjemmebiografer og lignende, hvor de ikke ønsker at gå ned på lyden, men samtidig gerne vil gemme teknikken væk. Ligesom der heller ikke flyder med ledninger og højtalere på vægge og gulv i en rigtig biograf.

I dag udgør indbygget lyd globalt set en mindre del af DALIs forretning. Men andelen stiger støt, og derfor har Lars Worre og resten af DALI også flere produkter på trapperne, som er specielt udviklet til indbygning: “Vi satser på indbygning og vil gerne bidrage til at brede kendskabet ud,” siger han og fortsætter: “Vi tror, vi kan ramme de mennesker, som sætter lyden først, og som gerne vil vide, at der er nogle bagved, der har lavet det ordentligt”.

Derfor vil man komme til at se en del flere produkter af denne art fra DALI over de kommende år. Virksomhedens roadmap på indbygning er mindst ligeså ambitiøst som på traditionel hi-fi, hvis du måler på procentuel udvidelse, fortæller DALI-chefen, der opfordrer til, at endnu flere tænker lyd ind, når de bygger. Eksempelvis ved renoveringer og nybyggerier: “Når vi ser, hvilke budgetter mange folk bygger om for, vil en investering i god lyd i mange tilfælde være en forsvindende lille del af det store billede. Så få det nu gjort. Disse højtalere sidder i resten af husets levetid og hjælper med at gøre huset attraktivt og dejligt at bo i. Det er bare om at komme i gang.”

Altid ærlig rådgivning!

Book et gratis møde

Vi ønsker at give dig vores udelte opmærksomhed, så book en tid til en snak. Det vil tage mellem en halv og en hel time, og det er gratis og uforpligtende.

Relaterede artikler