Gå til indhold

Hi-Fi Scenen med Kakkmaddafakka

De norske indie-rockere i Kakkmaddafakka gæstede Hi-Fi Scenen, hvor de løftede sløret for tilblivelsen af deres nye fjerde album ’KMF’, hvorfor Bergen er Norges kulturelle smeltedigel, og hvad nøglen er til at bevare magien i et band, hvor medlemmerne har kendt hinanden hele livet.

Det seks mand høje band i Kakkmaddafakka er kun midt i tyverne, men har allerede udgivet deres fjerde album og rejst verdens landeveje tynde på udsolgte tournéer i Europa, Sydamerika og Mexico. Medlemmerne er vokset op i Bergens kulturelle smeltedigel, de fleste af drengene har kendt hinanden hele livet, og bandets fans har kunnet følge dem fra teenageårene, hvor musikken var en sidebeskæftigelse, til i dag, hvor arbejdet med Kakkmaddafakka er blevet et fuldtidsarbejde. For bandet er dette ikke noget, der er kommet af sig selv, men tværtimod af hårdt arbejde og ingen kompromiser. Denne kompromisløse tilgang til musikken er blandt andet noget, bandet har lært af Erlend Øye, der har produceret bandets tre tidligere udgivelser:

Erlend har lært os at tænke kritisk og være vores egen største kritiker. Vi har meget stærke holdninger til det vi laver, og vi prøver at være perfektionistiske og gøre det så godt, som overhovedet muligt. Middelmådigt er ingenting for os. Det skal være skidefedt, fortæller Pål Vindenes, der er cellist, guitarist og vokalist i Kakkmaddafakka.

Bandet har selv produceret ’KMF’, dog med Erlend Øye som sparringspartner, og så har Erlend været med ind over et par af albummets numre, blandt andet singlen ’Galapagos’, både på guitar og som sparringspartner, og det er blandt andet her, Pål husker en af de bedste oplevelser i indspilningsprocessen:

”Vi indspillede ’Galapagos’ med Erlend på guitar, og vi havde prøvet fire versioner af den sang, før det blev skidefedt. Sangen var næsten det sidste vi lavede på det nye album, og da vi endelig gik i studiet sammen, gik det bare så nemt. Der var nærmest ingenting at gøre andet end at indspille og lægge vokal på, og så var sangen færdig. Det var rigtig rigtig fedt”, fortæller han om det guitarbårne nummer, der som Kakkmaddafakkas sangunivers er præget af fængende melodier, der er centreret omkring et blødt, men taktfast trommebeat med Alex Vindenes vokal i centrum. Sangene er produceret med finesse, hvor hjørnerne i tonerne er rundet af og formet til en blød og varm produktion, der leder tankerne hen på en varm sommerdag ved vandet.

Normalt kommer bandet ellers ikke så let til deres succes. Albummet ’KMF’ har været to et halvt år undervejs, hvilket for Pål er for lang tid. For ham er det optimale at udgive en ny plade hvert andet år og allerhelst en gang om året: ”To et halvt år er meget langsomt”, siger han. Alligevel lægger han og bandet også meget vægt på, at der skal arbejdes grundigt med sangene. Især sangenes tekster, som han mener er noget af det allervigtigste i en sang. Teksterne i Kakkmaddafakkas sange er inspireret af personlige oplevelser fra medlemmernes og vennekredsens egne liv og tager alle udspring i virkelige historier:

Vi bruger meget tid på at finde de helt rigtige ord i en tekst. For os er teksten ligeså vigtig som melodien. Der er derfor, vi klarer os godt, tror jeg. Der er mange, der skider fuldstændigt på teksten, og det skinner igennem. Det mærker folk. De mærker, at det ikke er ægte, siger han og fortæller om, hvordan bandet ofte møder fans, der udtrykker over for medlemmerne, hvor meget en bestemt sang har betydet for dem, og hvordan de har kunnet relatere til sangens tekster. Det er skidefedt, siger han.

Men ikke bare teksterne har høj prioritet i bandet. Også forholdet til hinanden medlemmerne imellem er helt centralt. Medlemmerne i Kakkmaddafakka har spillet musik sammen i 12 år og er kendte og elskede for deres smittende energi, især når bandet giver koncerter. Spilleglæden er intakt, og venskabet mellem medlemmerne er stærkt, og selvom det kan være svært at forestille sig, at man efter fire albums, en fyldt kalender og mere end 12 år på bagen stadig kan være så stærke sammen som band, så er opskriften enkel for Kakkmaddafakka:

Pauser og time-outs er nøglen. Om så det er et kvarter eller længere”, siger Pål. ”Det handler om at give og ikke tage plads fra hinanden. Man skal tænke som en enhed i stedet for at tænke som et individ. Hvis der er noget, der ikke fungerer for den ene, så fungerer det heller ikke for den anden. Og så selvfølgelig behandle andre, som man gerne selv vil behandles. Følger man de enkle regler, så kommer man til at holde sammen, siger han.

Vi tror du vil kunne lide mere end bare denne side

Vi bruger småkager, aka cookies (informationskapsler), så du bl.a. kan bruge vores netbutik. Vi bruger dem også til at finde ud af, hvordan vores netsider bliver brugt, så vi hele tiden kan forbedre os, selvfølgelig imens vi lytter til vores favoritmusik. Ved at fortsætte accepterer du alt dette. Læs mere om cookies her